فیبروم رحم چیست ؟

فیبروم رحم ، یکی از شایع ترین موارد در خانم ها در سنین باروری می باشد. علت اصلی بروز آن به طور کامل مشخص نیست ، اما معمولا زمانی که سطح هورمون استروژن بالا برود ، فیبروم نیز ظاهر می شود. در بسیاری از موارد ، فیبروم منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شود. اما گاهی خانم ها از درد در قسمت پشت بدن ، یبوست یا خونریزی رحمی که می تواند باعث آن شود ، شکایت می کنند. به ندرت شاهد بروز عوارض ناشی از فیبروم هستیم ، اما در صورت بروز باید جدی گرفته شوند. دکتر سمیه یگانه  جراح و متخصص زنان ، شما را در درمان این بیماری همراهی می کند.

فیبروم رحم

فیبروم رحم، توده ای خوش خیم است که در بافت عضلانی رحم رشد می کند. اندازه، فرم و محل ایجاد فیبروم متفاوت است و ممکن است داخل رحم یا بر روی سطح و دیواره رحم ایجاد شود. احتمال تشکیل فیبروم رحم در هر سنی وجود دارد ، اما عمدتا ما بین سی تا چهل سالگی بیشتر شایع می باشد.

علت بروز فیبروم رحم چیست ؟

علت اصلی بروز فیبروم های رحمی ، وراثت است ؛ در فضای درونی رحم ، تنها سلول های گوشتی رحم ، وجود دارد ؛ در اثر ژنتیک ، درون رحم به دام افتاده و در اثر تغییرات هورمونی ، رشد کرده و کلافی به نام فیبروم ، در دور خود ایجاد می کنند.

علائم و نشانه های فیبروم رحم

• تغییر در سیکل قاعدگی
  • تغییر در مدت زمان پریود یا خونریزی شدید
  • دردهای قاعدگی
  • احتمال خونریزی هر زمان غیر از سیکل قاعدگی
  • کم خونی
  • درد حین رابطه جنسی
  • فشار
  • دردهای شکمی
  • بزرگ شدن شکم یا رحم
  • سقط جنین
  • ناباروری

فیبروم ها معمولا منجر به بروز علامت نمی شوند. آن ها در طول معاینات لگنی یا سایر تست ها تشخیص داده می شوند.

انواع فیبروم رحم

فیبروم های رحمی ، انواع متفاوتی دارند که در ذیل ، به برخی از آن ها اشاره کرده ایم :

1. فیبروم های اینترامورال : این نوع از فیبروم ها ، درون گوشت رحم ایجاد می شوند ؛ آن ها بدون علامت ، بوده و در صورتی که خیلی بزرگ شوند ، با علائمی ؛ از جمله فشار بر روی رحم ، احساس درد در زیر شکم ، خونریزی و از این قبیل موارد همراه می باشند.
  2. فیبروم های ساب موکوزال : این نوع از فیبروم ها ، درون حفره رحم دیده می شوند که به صورت خونریزی خود را نشان خواهند داد.
  3. فیبروم های ساب سروزال : این فیبروم ها ، توده های هستند که از درون رحم به شکل توده ای برجسته به خارج از رحم خود را نشان می دهند.

عوارض ناشی از فیبروم رحم

فیبروم ها به رحم متصل می شوند و در صورتی که دچار چرخش شوند، منجر به بروز درد، تهوع و تب خواهند شد. البته در صورتی که فیبروم به سرعت رشد کند یا شروع به کوچک شدن کند ، بیمار با علائمی مانند درد روبرو خواهد شد.

در صورتی که فیبروم بزرگ باشد، می تواند منجر به بروز تورم در ناحیه شکم شود که از طریق معاینه لگنی مشخص می شود. فیبروم ها هم چنین می توانند منجر به ناباروری نیز شوند. البته سایر علل ناباروری در زوجین نیز حتما باید بررسی شود ، چرا که در بسیاری از موارد ، با درمان سایر علل موجود ، مشکل ناباروری زوجین برطرف خواهد شد.

تشخیص فیبروم رحم

اولین علائم فیبروم رحم در معاینات لگنی تشخیص داده می شود. برخی دیگر از تست هایی که به تشخیص فیبروم کمک می کنند، عبارتند از :

• اولتراسونوگرافی ؛ در این روش، با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیقی از رحم و سایر ارگان های لگنی به دست می آید.
  • هیستروسکوپی ؛ در این روش، جراح و متخصص زنان در تهران با استفاده از دستگاهی به نام هیستروسکوپ و قرار دادن آن در واژن و دهانه رحم، به بررسی داخل رحم می پردازد.
  • سونوهیستروگرافی ؛ تستی است که مایعی از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود و پزشک قادر به بررسی داخل رحم خواهد بود.
  • لاپاراسکوپی ؛ در این روش، پزشک با استفاده از دستگاهی به نام لاپاراسکوپ، به بررسی قسمت های داخلی شکم می پردازد. فیبروم ها نیز با این روش، تشخیص داده می شوند.
  • تست های تصویربرداری مانند MRI و سی تی اسکن نیز گاها در تشخیص فیبروم، تجویز می شوند.

درمان فیبروم رحم

چه زمان نیاز به درمان فیبروم می باشد ؟ فیبروم هایی که اندازه کوچکی دارند یا فیبروم هایی که در نزدیکی دوران یائسگی تشکیل می شوند، معمولا بدون دنبال کردن اقدامات درمانی ، بهبود می یابند. برخی علائم هشدار دهنده در خصوص دنبال کردن اقدامات درمانی عبارت اند از :

1. دردهای شدید قاعدگی
  2. خونریزی مابین سیکل قاعدگی
  3. رشد سریع تومور
  4. ناباروری
  5. دردهای لگنی

آیا مصرف دارو به درمان فیبروم رحم کمک می کند ؟

درمان دارویی، از جمله اقداماتی است که در درمان فیبروم در نظر گرفته می شود. مصرف دارو از شدت خونریزی و دردهای قاعدگی کم می کند، اما از رشد فیبروم پیشگیری نمی کند. جراحی، گزینه درمانی است که در مراحل بعدی تجویز خواهد شد.

درمان دارویی فیبروم شامل موارد زیر می باشد :

• مصرف قرص های پیشگیری از بارداری یا سایر قرص های هورمونی، که به کنترل خونریزی و درد کمک می کنند.
  • گنادوتروپین، به قطع سیکل قاعدگی و کوچک شدن فیبروم ها کمک می کند. معمولا این دارو پیش از جراحی جهت به حداقل رساندن احتمال خونریزی توصیه می شود.
  • داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی ؛ مانند ژلوفن و مفنامیک اسید، از دیگر داروهایی هستند که اثربخشی کمتری دارند، اما گاها از سوی پزشک تجویز می شوند.

جراحی

در صورتی که وضعیت فیبروم به گونه ای باشد که به درمان دارویی واکنش نشان ندهد، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. برخی روش های جراحی عبارت اند از :

• هیستروکتومی ؛ جراحی درآوردن رحم را هیستروکتومی می نامند که البته در درمان فیبروم های بزرگ و همراه با خونریزی نیز استفاده می شود. هیستروکتومی کامل از بازگشت مجدد فیبروم پیشگیری می کند.

در صورتی که در این جراحی، لوله های فالوپ و تخمدان ها نیز برداشته شوند، احتمال بروز عوارضی مانند کاهش میل جنسی یا یائسگی زودرس وجود دارد.

• میومکتومی ؛ جراحی برداشتن فیبروم ها از دیواره عضلانی رحم را ، میومکتومی می گویند. خوب است این را بدانید که خانم ها بعد از این جراحی می توانند باردار شوند. در صورتی که اندازه فیبروم ها بزرگ باشد یا این که در قسمت های خاصی واقع شده باشد، این جراحی نمی تواند چندان موثر باشد.

در صورتی که فیبروم ها به سطح داخلی رحم نزدیک باشند، برداشتن لایه های مخاطی نیز گرینه درمانی خوبی می باشد.

فیبروم بعد از یائسگی

فیبروم ها برای رشد به هورمون استروژن نیاز دارند. بعد از یائسگی ، سطح هورمون استروژن کم می شود و در نتیجه ، احتمال تشکیل فیبروم نیز کمتر خواهد شد. در بسیاری از موارد ، فیبروم ها کوچک می شوند و علائم چندانی ظاهر نخواهد شد.

بسیاری از خانم ها تا زمان مراجعه به متخصص زنان و معاینه از سوی پزشک متوجه تشکیل فیبروم در رحم خود نمی شوند.

آیا بانوان مبتلا به فیبروم می توانند اقدام به بارداری نمایند ؟

طبق نظر جراح و متخصص زنان ، باید ذکر کرد پاسخ به این پرسش که بانوان با وجود فیبروم می توانند باردار شوند یا خیر ؟ با توجه به اینکه فیبروم در کجا قرار گرفته است ، متفاوت می باشد ؛ برای مثال ، در برخی از موارد فیبروم به گونه ای است که برای بارداری مشکلی ایجاد نمی کند ؛ اما در صورتی که فیبروم در ناحیه آندومتر بوده و اندازه آن نیز بزرگ باشد ، می تواند منجر به تغییر فرم رحم شده و از لانه گزینی ، جلوگیری کند و حتی در صورت وقوع باروری ، باعث سقط شود.