ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 14 الی 20
(021) 22809431

بیماری های شایع در زنان چیست ؟

Contents

بیماری های شایع در زنان 

بسیاری از بیماری ها هر دو جنس را مبتلا می کنند اما بروز برخی بیماری ها در زنان شایع تر است . به عنوان مثال بیماری سنگ کیسه صفرا در زنان ۳ تا ۴ برابر شایع تر از مردان است . همچنین ابتلا به سردردهای میگرنی در زنان نسبت ۳ به ۱ می باشد . در ادامه به بیماری های مختص زنان نیز می پردازیم.

چه بیماری هایی در زنان شایع است ؟

بیماری های زنان به دو دسته تقسیم می شوند

  1. بیماری هایی که به صورت مشترک در مردان هم وجود دارد اما در زنان بیشتر شیوع دارد که شامل موارد ذیل است :
  • عفونت های مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری شامل عفونت مثانه و عفونت کلیوی جزو اصلی ترین مشکلات سلامتی هستند که بیش از همه زنان به آن مبتلا می شوند .

  • فشار خون بالا

بیماری های کلیوی یکی از  علل اصلی فشار خون بالا هستند . ضمن اینکه پس از ۵۰ سالگی غارضه فشار خون بالا بیش از مردان شایع است .

  • اختلال در سیستم ایمنی بدن

این اختلال در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد . این اختلالات باعث بروز بیماری هایی نظیر ام اس ، سل پوستی یا لوپوس می شوند .

  • پوکی استخوان

این بیماری در مردان نیز دیده می شود اما یک بیماری جدی در زنان بالای ۵۰ سال می باشد .

دکتر سمیه یگانه متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان  در زمینه انواع جراحی زیبایی و درمان بیماری های زنان  می توانند مشاورات لازم را به شما بدهند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر سمیه یگانه مراجعه نمایید.                               شماره تماس ۰۹۰۲۱۱۸۰۵۰۰-۲۲۸۰۹۴۳۱

  1. بیماری هایی که مختص زنان می باشد و آنها را درگیر می کند مهم ترین آنها شامل موارد ذیل است :
  • اندومتریوز از بیماری های شایع زنان

در رحم سلول های اندومتریوز رشد می کنند که در هر سیکل از قاعدگی از دیواره رحم فروریخته و منجر به خونریزی پریود می شود . در صورتی که این سلول ها در خارج از فضای رحم از جمله لگن رشد کند باعث بروز بیماری به نام اندومتریوز می شود . مهم ترین نشانه این بیماری درد های شدید در قاعدگی می باشد . در صورتی که این بیماری درمان نشود ممکن است منجر به نازایی شود . تشخیص و درمان این بیماری با لاپاراسکوپی است.

  • تنبلی تخمدان یکی از رایج ترین بیماری های زنان

PCO یا تنبلی تخمدان یکی از بیماری های شایع زنان می باشد که دارای علائمی نظیر نامنظم بودن پریود ( که می تواند تا چند ماه به تعویق بیافتد ) ، پرمویی و افزایش وزن می باشد. در این بیماری تخمدان ها افزایش حجم پیدا می کنند . در ابتدا داروهایی برای منظم شدن پریود توسط پزشک تجویز می شود . زیرا اگر فرد پریود نشود عوارض خطرناکی همچون سرطان رحم را برای فرد به همراه دارد. تغییر در سبک زندگی از جمله تغذیه سالم و ورزش به کاهش وزن و بهبود وضعیت تخمدان ها منجر می شود .

بیماری-های-شایع-زنان

  • کیست تخمدان  ، بیماری شایع زنان

کیست های تخمدان بیماری شایعی می باشد که اغلب خوش خیم می باشد . بسیاری از افراد تصور می کنند همه کیست های تخمدان منجر به ناباروری می شود . تنها در موارد نادری این کیست ها می توانند غدد باروری خانم ها را تحت تاثیر خود قرار دهد . کیست های تخمدان دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها ساده است و حاوی مایع می باشد و برخی از آنها حاوی خون باشد . برخی از آنها آندومتریوما است که دارای خون غلیظ و چسبنده ای دارد .برخی از آنها نیز درموئید است که حاوی دندان ، مو و پوست باشد . معمولا کیست تخمدان ها بدون علامت هستند اما گاهی با علائمی نظیر دردهای زیرشکم ، حالت تهوع ، عفونت های لگنی و تب همراه هستند . بسیاری از این کیست ها نیاز به درمان نداشته و خود به خود بهبود پیدا می کنند .

پاسخ